Carin Danielsson

Smitta, virus och stängda stall!
Ingen har väl gått miste om den smitta av viruset EHV-1 som går i landet just nu. Jag tycker verkligen så SYND om ridskolan som just nu har hur mycket hästar som helst just nu som är sjuka och att nästan alla har fått den neurologiska formen och att flertalet hästar har blivit avlivade. En sådan här sak kan verkligen vara förödande för en ridskola och det kan göra att verksamheten kanske aldrig igen kommer på fötter, åtminstone inte på väldigt väldigt länge. 
Stängda stallar och sjuka hästar innebär helt enkelt utebliven inkomst och bara utgifter, dessutom ännu större utgifter än "vanligt" och det är ofta svår som det är för ridskolor idag att gå runt och överskott på pengar är enligt mina erfarenheter inte riktigt förknippat med riskolor. 
 
Det är så läskigt att det sprider sig så fort. Oavsett om det är EHV-1 eller annat smittsamt, som kvarka så är det galet hur lätt det sprider sig. 
Sverige ska ju vara ett land med väldigt hög kunskap om just smittskydd och som jobbar hårt med just att förebygga att virus/sjukdomar sprids. 
 
Hur komemr det sig då att sjukdomar faktiskt sprids?
 
Jag tror det handlar mycket om oaktsamhet och att man som enskild hästägare är självisk. Att även om man vet att en häst i stallet är snorig/har feber eller liknande symtom (som såklart inte behöver vara kvarka eller EHV-1) så åker man ändå och tränar, tävlar eller liknande bara för att man vill träna, eller "måste" kvala till den där tävlingen osv osv. 
jag tror också att om man själv står i stallet med den där snoriga hästen så VILL man inte att det ska vara något allvarligt och istället blundar för det istället för att agera INNAN smitta sprids. 
 
Det är så konstigt och oförståeligt enligt mig, finns det något som är viktigare än friska hästar? Finns det verkligen någon tävling eller träning som är viktigare än det?
 
Jag menar såklart inte att alla hästägare är såhär och jag tror säkert de allra flesta tar sitt ansvar och sköter det snyggt, men inte alla. Det är därför det sprids. 
Om alla skulle ta sitt ansvar, stanna hemma med sina hästar (utöver akutfall såklart), informera sin veterinär/hovslagare eller annat "utomstående" folk som kommer till stallet om man har en förkyld häst, inte klappa alla hästar man ser, byta kläder och ridutrustning om man är i flera stall och evenutellt stänga stallet/anläggningen i förebyggande syfte under dessa tider, då vill jag ändå tro att smittan kanske är över snart. 
 
 
Vi var grymma på smittskydd på hippologen! 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress