Carin Danielsson

Hingstval till Lina
Som ni kanske redan vet så är planen att betäcka Lina i vår. Hon är e. Callahan VDL - Rocky. 
Callahan är en hingst e. Contendro I som är e. Contender. 
Flertalet hingstar jag gillar har Contender ganska nära i ledet som gör att dessa tyvärr faller bort. Casanova Hästak, Cabachon och Diarado är några av dessa hingstar. 
 
Det är första gången som jag själv ska ta föl på ett sto och det är mycket att hålla koll på faktiskt. Min tanke med avkomman är ju att ha en rolig och trevlig häst som jag kan träna och tävla med i framtiden. Jag vill ju därmed använda mig av en hingst med trevlig temperament. För min egen del behöver jag absolut inte ha en häst med någon flashig stam, då jag inte har som tanke att sälja avkomman eller så. Dessutom är min budget något begränsad och de mest populära/dyra hingstar går liksom bort av den orsaken. 

Men jag tänker också på det faktum om avkomman blir ett sto så kan jag ju ännu längre in i framtiden komma att vilja ta fler föl för att kanske sälja/bygga upp något för mig själv. Så därför har jag ju även tankarna på att välja en lite mer "attraktiv" hingst. 
 
Som jag skrivit innan är några av de hingstar jag gillar just nu Ike 1348, Fetcher N och Kannando Hästak. Tre hingstar som är rätt olika varandra men som jag tror skulle passa bra till Lina och väga upp hennes svagheter på ett bra sätt. 
Jag har ingenting emot att välja en stor eller lite grövre hingst då Lina är såpass nätt att jag inte tror det skulle bli en "för stor" häst i framtiden. 
 
Nästa vecka är det bruksprov på Flyinge och några nya unga hingstar kommer att godkännas. Jag gillar redan två stycken som ska delta i bruksprovet och dessa är Main Cornet (e. Cornet Obolensky - Cardento) och Viking Hästak ( e. Heartbeat - Camargue)
 
Jag har faktiskt tänkt åka ner under fredagen och lördagen när det är bruksprov, dels för att hälsa på min fina vän Frida som går Unghästutbildningen där nere, men också för att kolla in hingstar och kanske hitta en potentiell pappa till Linas fölis. 
Jag skulle vilja hitta en hingst som jag bara känner att "DÄR, där är den jag ska ha" och sen skulle det vara klart, men velig som jag är med det mesta har jag en känsla av att det här valet kommer bli svårt 😎
 
 
Anonym

Så roligt m fölis 😍

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress